Možnost zhlédnout pozoruhodné filmy natočené v zemích bývalé Jugoslávie a informace o balkánské kinematografii Vám přináší distribuční společnost Balkanfilm.

Castingový převrat v srbském filmu a tragédie z Bosny a Hercegoviny - dva nové filmy z Balkánu v českých kinech

Společnost Balkanfilm přináší ve třetím říjnovém týdnu do českých kin dva nové filmy. Zcela nové pojetí práce s neherci mohou diváci nalézt ve festivaly oceňovaném koprodukčním srbském dramatu OÁZA. Nelehký a tragický osud ženy zachycuje film AŤ NEZŮSTANE NA ŽIVU z Bosny a Hercegoviny.

Film Oáza režiséra Ivana Ikiče se stal v roce 2020 zaslouženým vítězem festivalové ceny EUROPA CINEMAS LABEL pro nejlepší evropský film na festivalu v Benátkách. Oáza je druhým celovečerním hraným filmem Ivana Ikiče (po drsném chuligánském fotbalovém dramatu Barbaři). Režisér v něm využil téměř dokumentárního stylu a také účinkování neherců. Jedná se o neučesaný tragický milostný trojúhelník zasazený do prostředí srbského ústavu pro mentálně postiženou mládež, do velké míry odříznutého od skutečného života. Ústřední postavy filmu jsou tvořeny neherci, kteří však podávají strhující výkony. Nesou velkou část dramatické váhy filmu; jejich tváře jsou často snímány hodně zblízka. Film získal řadu festivalových cen. V roce 2021 získal na slovenském Art Film Festivalu v Košicích cenu za režii. Začátkem listopadu bude v Česku uveden na 14. mezinárodním festivalu filmů pro děti a mladé publikum JUNIORFEST v Západočeském kraji.

Filmy z Bosny a Hercegoviny jsou vždy silnou výpovědí o poválečných traumatech společnosti v této části Balkánu. Film Ať nezůstane na živu natočil Faruk Lončarević podle skutečné události. Jeho děj je zasazen do dvou dnů; přesně do doby, kdy celá Bosna očekává, jaký rozsudek vynese Trestní tribunál pro bývalou Jugoslávii v Haagu nad souzeným předákem bosenských Srbů Radovanem Karadžićem. Tato událost tvoří důležitý rámec pro příběh mladé emancipované dívky Aidy, která se chce vymanit z vesnického prostředí svázaného hluboce zakořeněnými představami patriarchální společnosti, v níž je ženská role předem jasně definovaná. Celý film je poskládán zhruba ze dvou desítek dlouhých statických záběrů. I když se Lončarević zřekl rychlých střihů a pohybu kamery, které jsou základními výrazovými prostředky thrilleru, lze jeho filmovou tragédii řadit do tohoto žánru. Film získal ocenění na letošním mezinárodním festivalu v Terstu.